« Қараша 2024 » | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Дс | Сс | Ср | Бс | Жм | Сб | Жс |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Бала күнімізден Дүйсен әкем «Балам, кісі баласының ала жібін аттама, ұрлық жасама, жалған сөз айтпа, адал еңбегімен тапқан-таянғаның ырзық болады»- деп екі күннің бірінде қайталаушы еді. Жасы ұлғая келе осы сөзді тіпті үдетіп жіберді. Қарттық шығар қайталата беретін деп жастықпен жылы жауып қоятынбыз, жарты құлақпен тыңдап, сөз мәніне бойлай бермеппіз. Қайран әкем!
Балаларына жиi қайталайтын осы сөзін өзі өмірлік ұстаным еткен екен ғой. Адалдығының арқасында елге абыройлы болды. Ауылдың ақсақалын да, жасамысын да атымен атамай, мәселен, Бөкең қария, Алдеке, Әбеке деп тіпті өзінен кіші інілеріне де жұмсақ есімді ендеп, кісі баласын баурап алатын кішіпейілдігі болатын. Тақуалығы демей-ақ қояйын, рухани тазалығын құрметтеген қатарластары, ауылдастары «Шаруаның ишаны» деген ат қойды. Оның өзіндік себептері де бар. Ол жөнінде сәл кейінірек...
Әкем Дүйсен Арғынбаев 1914 жылы Қызылорда облысы,Қазалы ауданы Майдакөл ауылында дүниеге келген. Бала күнінен еңбекке араласып, жер жыртты, күріш те екті, қойма меңгерушісі де болды. Анам Күнбибімен бас қосып, 5 баланың әкесі атанды. Сонау сұрапыл соғыс жылдары Свердловск қаласында танкі құрастыратын, оқ-дәрі шығаратын зауыттың ауыр жұмысына да жегілді.1947 жылы елге аман-есен оралғасын шаруашылығы тұралаған ұжымшардың жұмысына кірісті. Соғыстан кейінгі жылдар болса керек, ұжымшар басқармасы Мырзағабыл әкемді шақыртып алып, «Дүйсеке, елге ауыр тиіп тұр, тары ексек қосымша», – деп 50 қаптай тары тұқымын дайындатқан деседі. Көктем жайсыз болды ма, әлде шаруа үйлеспеді ме сол жылы тары егілмей қалыпты. Содан араға бірнеше жыл салып Мырзекең тары егуді қайта қолға алмақшы болады. Қойма меңгерушісі Дүйсекеңді шақыртады. «Дүйсеке, осы тары егуге қолымыз жетпей жүр, тұқым дайындатсаңыз», – деп тапсырма бере бастағанда, қойма меңгерушісі «егем десең, қайбір жылғы тарының тұқымы дайын» депті. Дүйсекең колхоз басқармасын қоймаға ертіп апарып, төбеге іліп қойған қапшықтарды көрсетеді. Қоймашы әкем сөйтсе, ұжымшардың меншігін адам баласы тұрмақ, тышқанға «ауыз тигізбей» сақтап жүр екен.Ауыл ақсақалдары басқарманың сол кездегі әкемнің адалдығына разы болғанын күні кешеге дейін айтып келді.
Әкем жасөспірім шағында 1930 жылдары арабша хат танып, діни сауатын ашқан. Кеңестік заманның өзінде қолынан құманы түспей, 5 уақыт намазын қаза етпеген. Құранның аяттарын жатқа соғып, араб тілінен еркін аударатындай сауаты болған. 1965 жылдары Майдакөл ауылының тұрғындары өлім-жітімді діни дәстүрге сай жөнелтетін молда таба алмай қиналса керек. Содан, Кенжебай қария бастаған ауылдың ақсақалдары топ болып келіп, әкеме қолқа салыпты. Қаумалаған көпшілік қанша үгіттесе де, әкем «Діннің жолы ауыр. Ертең молда жоралғысын жасады», деп қалтама пұл тықпалап, ауыртпалық саласыңдар. Құдай алдында күнә болмасын, келіспеймін» – деп шорт кескен екен деседі. Осындай адалдығына разы болған ауыл ағасы Қали Мәкенов әкеме кейін «Шаруаның ишаны» деген ат беріп, тұтас ауыл қойма меңгерушісін солай атап кетті.
Дүйсен ақсақал көпшіл болды. Туған туыстарының қуанышы мен қайғысына ортақтасып, ауылдағы жетім-жесірлерге де қолұшын созатын азаматтығы бар еді. «Елден алған алғысым осы бар жиған-терген байлығым осы бес балама дарысын» деп жиі айтатын. Еркек кіндіктенмен, сосын 3 апам, бір қарындасым болғасын ба, қыздарына әке болып жекіп не ренжіп, қатты сөйлегенін естімей-ақ өстім. Үй үлкені Ақзия апам мен Мұстафа жездем Қызылордада жүріп балдыздарына қол ұшын беріп, қамқорлық көрсетті. Тар пәтеріне тығылысып жүріп Үкі, Өміркүл, Бақыттың облыс орталығында оқып, мамандық алып, ел қатарына қосылып кетуіне себепші болды. Қазір қарасам, үй тар болса да, жездем мен апамның пейілінің кеңдігінен екен ғой тетелес тәтелерімнің аяқтанғаны.Әйтпесе, жас отбасының үйіне бала жатқызып оқытатындай шамасы да болған жоқ. Есесіне, жазда жиендерді жетектеп жездем мен апам келген сайын әкем балаша қуанып, бір қойын сойып, шаңырағымыз шаттыққа толатын еді. Соның бәрі сыйластық екен ғой. Заман кең болды деп айта алмаймын, адамдарды пейілі кең еді-ау, шіркін! Қазалылылық журналист, ақын Жетіскен Мәкеналы әкем туралы:
Ала жібін кісінің аттамаған,
Бар мен жоқтың дәмінен татқан адам.
«Аман болсын ұрпағым» деумен өтіп,
Бар бақытын баладан тапқан адам-, деп өлең жолдарына өрген әрбір сөзі әкемнің болмысын айшықтай түскен.
Төрт қыздың арасында қайта мен шолжаңдау өстім. Мектеп бітірген жылым. Анам Күнбибі мен әкем Дүйсен «осы ұл жалғыз, арба сүйретсе де, аман жүрсінші, үйге кіріп шығып жүрсе болады. Алматыға бұл баланы оқуға жіберіп, біз қайдан байыз табайық», – деп өзара байлам жасаса керек. Осындай шешіммен Қызылордада тұратын Мұстафа мен Ақзияға айтып, мені оқудан бір-екі жылға алып қалмақшы болып Қызылорданы бетке алдық. Ауыл қазағын қойсаңызшы! Келгесін орталық көшені жағалап «Мұстафа Матаевтың үйі қай жерде, білесіңдер ме?» – деп әр жүргіншіден бір сұраймыз. Танитын, жол сілтеген жан кезіккен жоқ. Тұздап, кептірілген жарты қап ет иығымды қиып барады. Сөйтіп тұрғанда Ақзия апамыз дәл алдымыздан кезікті. Біздің жүргенімізге аң-таң. «Неге айтпайсыңдар келетіндеріңді?! Күтіп алатын едік. Қала ауыл емес қой, сұрастырып-сұрастырып тауып алатын» – деп ренжіген әрі қуанған күйі үйге келдік. Анам Күнбибі әрі-бері мені оқуға бергісі келмейтінін айтып көріп еді, Мұстафа тәтем көнбей қойды. Сөйтіп қойшы, Қазалыға кейін қайтады деген ауыл баласын жездем жетектеп, Алматыдан бір-ақ шықтым. Сол жолы, бәлкім, Мұстафа тәтем жанашырылық танытып, оқуға алып бармағанда бүгінде білімі жоқ, мамандығы жоқ ауыл қазағы болар ма едім?! Іштей «әкемнің тілегі, батасы қабыл болған екен ғой» – деп тәубе етіп жүремін әркез.
Әкем мен анамның отбасындағы жарастығы керемет болатын. Анамның қолы ашық еді, босағадан келген қонаққа төрден ас-суын бермей, үйден жібермейтін. Адам баласын алаламайтын жайсаң жан еді. Жағдайы төмен туған-туыстарға, жетім-жесірлерге қол ұшын беріп, туыс арасындағы қатынасты қазақы әдебіне сай реттеп отыратын сабырлы, мейірімді кісі еді. Әкемнің қарындасы Жұмакүл мен туысымыз Тұрсын апа келген кезде барын алдарына тосып, кәде-сыйын жасап, жеңгелік, үлкендік жолын қалт жібермейтін еді. Әкем Дүйсеннің көңілі үшін бәйек болып жүгіреді екен ғой қайран анам. Не деген сыйластық десеңізші!
Иә, адам бір көшкен дүние. Уақыт, шіркін, қас-қағым сәтке де тоқтамайды. 1982 жылы Күнбибі анам, 1985 жылы мамыр айының 17-де Дүйсен әкем дүниеден озды. Бұл жалған дүниенің қонағымыз ғой қай-қайсымызда. Тәубе, дейміз бәріне. 5 баладан өрген ұрпақ еменнің иір бұтағындай немере, шөберелерімен мәуелеп, әке мен ана тілегі орындалды. Әрбірі мамандық алып, әр салада, еліміздің әр түкпірінде абыройлы қызметтерін атқарып жүр.
«Өлі разы болмай, тірі байымайды» дейтін қазақтың қастерлі қағидасы бар. Соған сай қарапайым тіршілік кешсе де, иманынан айнымаған, адал, таза жүректі, туған-туысына қамқор болған әкемнің жүз жылдығына орай, аруағына құран оқытып, ас беруді, тағзым жасауды әулет болып жөн көрдік. Перзент ретіндегі парызымыз осы!
Малкайдар ДҮЙСЕН,
Әйтеке би кентінің тұрғыны.
« Қараша 2024 » | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Дс | Сс | Ср | Бс | Жм | Сб | Жс |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |