« Желтоксан 2024 » | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Дс | Сс | Ср | Бс | Жм | Сб | Жс |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Ұлы даланың таудай тарихы мен көлдей терең көркемдігіне тұңғыш болып құдіретті қаламымен жол бастаған, әлемдегі миллиондаған оқырманға ұлтының тарихын танытқан қазақ тарихи прозасының хас шебері Дүкенбай Досжанның екінші өмірі басталғалы жыл толды.
Дүкеңнің ұшан-теңіз еңбегін, қажыр-қайратын, жаратылысын замандастары үзеңгі қағысып бір жүргенде «Біздің мынау прогресс заманында Бальзакқа біткен, Флоберге біткен қазымырлықпен – о жақ, бұ жағынан ештеңе қалмайтындай, әкесінің өші кеткендей қаза түсіп, талдай отырып жазатын қазбагер қаламгер» (Әбіш Кекілбаев), «Қалам қасиетіне берілген жазушы» (Олжас Сүлейменов), «Барынша ақкөңіл, кеңқолтық. Баяғы қазақы мінездің көшінен түсіп қалған жұрнақ секілді. Бүгінгі күннің қақаң-сұқаңымен де, өсек-аяңымен де ісі жоқ. Кісіге жақсылық жасауға бейім, жапа шексе – көбіне адалдықтан, аңқаулықтан жапа шегетін. Жан баласына жамандық тілемейтін. Ешкімге залалы жоқ, шуағы мол. Бар білетіні – жазған шығармасы. Еңбекқор, көп оқып, көп тоқитын ғұлама» (М.Жолдасбеков), «Әдебиеттiң тереңiне бел шеше түсiп, екi тiзгiнге, бiрi көркемдiк, екiншiсi, даналық санаға қол артып, шығармашылық деген шыңға өрмелеп бара жатқан жазушы» (Ғарифолла Есім), – деп бағалады.
«Жырлайтын уақыт келді ерлігіңді,
Өзің де биігіңді көр бүгінгі.
Ұлы деп жүргендердің ешқайсысынан
Тұрмын мен байқай алмай кемдігіңді», – деп (Тұманбай Молдағалиев) жырға қосты.
«Ол қазақты қараңғы деп үкім шығарған кешегі кеңестік кер заманның өзінде «Отырар», «Фараби», «Жібек жолы» шығармалары арқылы ұлы даланың төсінде жұлдызды шаһарлар болғанын, өркениет таңы дүниеге шығыстан атқанын айдай әлемге әйгіледі.
Абай, Мұхтар бастаған алыптардың ғибратын тың деректермен көмкеріп, байыта зерделеді, қараңғы қапасқа батырылып, аты өшірілген арыстарымызды ақтау ісінде де алғы шептен көрініп, нәубет құрбаны болған арыстарымызды қапас архив түкпірінен аршып, жарыққа шығаруға қажырлылықпен үлес қосты. Сол алыптардай үш әріппен айқасып, архив құжаттарының шаңын жұтып, түнектегі құпия құжаттарды жолын тауып, жас ұрпаққа жеткізе алды.
Желтоқсан оқиғасының ізі суымай жатып «Алаң» романы арқылы отаншыл жастардың темір жүйеге қарсы келген тегеурінді ерлігіне елден бұрын баға беріп, қызыл жендеттердің опасыз, оспадар қылмысын бүкпесіз әшкереледі. Бұл бағыттағы шығармашылық жеңістерге ол көздің майын шырақ етіп жағып, жүректегі ыстық қанын буырқантып, жүйке жүйесін сымдай ширатып қару етті, қаламын қылыш етті, сиясын ырыс етті.
Қазақ қауымының аталы тарихы мен баталы шежіресін ғасырлар қойнауынан тірнектеп тауып, бүгінгі ұрпаққа ұластырған тарихи прозаның керуенді көшін негіздеген санаулы саңлақ тұлғаның бірі ғана емес, бірегей өкілі болды.
«Мұхтар жолы», «Абай айнасы», «Алыптың азабы», «Абақты» секілді деректі прозасы арқылы ол тұлғатану бағытына соны соқпақ қалдырып, өзін тек қана жазушы емес, табанды да зерделі зерттеуші екенін зиялы қауымға дәлелдей алды. Ана тілінің қаймағын да, қаспағын да, шүйгінін де, шүйкесін де қалдырмай, құм санағандай мехнатты еңбекқорлықпен жүміле жұрттың зердесіне ұялата жеткізіп, әдет-ғұрып, салт-дәстүрдің небір нәзік талмаурын тұстарын бүге-шігесіне дейін сарқа жазып, ұлттың болмыс-бітімінің көркем галереясын нәрлі де сәнді тілмен сомдай алды. Тәуелсіз Қазақстанның рухани-саяси өмірін, отаншыл сана мен оған қарсы келетін кеселді күштердің тартысын «Ақ орда» романы арқылы кең масштабта сергектікпен, тағы да қаламдас достарынан озып суреттей алды.
Сыпа да сырбаз, эстет, біртоға, адам-қоғам-табиғат категориясын көркемдік түйсікпен ғана сезініп көре білетін, бағалап, бағамдайтын аса қабілетті дарын иесі қазақы мінез-құлықтың бай кенішін қара сөзбен кестелеп, қазақ прозасының деңгейін озық өреге, әлемдік тұрғы-тұғырға көтерген нағыз кәсіби жазушы болды(«Дала мен қала» 18 қыркүйек, 2013 жыл. ), – деп жоқтады Дүкең өмірден өткен күні қазақ тілді бұқаралық ақпарат құралдары.
Дүкенбай Досжанның қаламынан көркем тілді 11 роман, 24 хикаят, 100-ден астам әңгіме, 7,7 миллион тиражбен оқырман қолына тиді. Оның кітаптары әлемнің негізгі тілдеріне: атап айтқанда ағылшын, орыс, қытай, неміс, мадияр, испан, жапон, пұштын, моңғол, украин, молдаван, тамиль т.б. тілдерге аударылған. Қаламгер 1974 жылы «Трудный шаг» кітабы үшін «Молодая гвардия» баспасының «Қазіргі заманғы жақсы роман» сыйлығын иеленді. 1988 жылы «Жібек жолы» романы үшін Украинаның «Дінепро» баспасының «Тарихи тақырыптағы жақсы кітап» сыйлығын алды. Суреткердің есімі АҚШ-тың «Әдебиет және өнер адамдары» энциклопедиясының 2-томына, «Ұлттық энциклопедияның» 3-томына, «Абай энциклопедиясына» енген.
1983 жылы Мәскеудің «Дружба народов» журналының жазылым арқылы тарайтын қосымшасымен «Жібек жолы» романы мен бір топ әңгімелері 300 мың таралыммен басылып шықты.
Ол көбіне тарихи және осы күнгі күйіп тұрған тақырыпты қозғады. Сол еңбегіне қарай, Досжанның қандай заманда да оқырманы тұрақты, әрі іздеп жүріп оқитын оқырмандары көп. Сондықтан Дүкенбай Досжан Қазақстандағы оқырманы қисапсыз жазушы атанды.
Дүкең өмірден өткенде орыс тілді бұқаралық ақпарат құралдары «Ушел из жизни «самый читаемый писатель» Казахстана Дукенбай Досжан», – деп тебіреніп қоштасып жатты.
Рахмет, жанкешті жазушының ақ тер, көк тер еңбегін бағалаған сол оқырманға!
Мұрағаттарда жастығы озған, қара сөзді қашап денсаулығы тозған, «Мен айтпасам – кім айтады!», – деп жазған дуалы ауыз, уәлі сөздің иесі, ұлтының жоқшысы болған Дүкенбайды төбесіне көтерген сол оқырманның аты ХАЛЫҚ еді.
«Қазақтар кітап оқымайды», – деп өкпелеп жүретіндерді де естіп жатамыз. Неге қазақ кітап оқымасын, егер онда оқуға тұратындай, жүрекке қонатындай нәрселер болса. Кеңестер Одағы кезінде біздің қазақтар кітап оқуды өнер санап, үйіне кітапхана жасауды мақсат тұтқан. Сол кезде Абайдан бастап, қазақтың классик жазушыларымен қатар Тәкен Әлімқұлов, Асқар Сүлейменов, Мұқағали Мақатаев, Шерхан Мұртаза, Әкім Тарази, Әбіш Кекілбаев, Мұхтар Мағауин, Сайын Мұратбеков, Дүкенбай Досжан, Қадыр Мырзалиев пен Тұманбай Молдағалиев, Фариза Оңғарсынова мен Марфуға Айтқожина сияқты алпысыншы-жетпісінші жылдары қазақ әдебиетінің алтын ғасырына үлес қосқан ақын-жазушылардың шығармалары керемет сериялармен, том-том болып шығып, қаздай тізіліп қазақтардың төрінде тұратын. Ұрпағын атадан қалған асыл сөзбен өсірген қазақтар, балаларын қолына қалам мен қағаз ұстағаннан кітап оқытып үйреткен.
Одақтағы он бес ел жеке шаңырақ көтеріп, алдымен экономиканы өркендетуді мақсат етіп қойғалы кітап жазатындар да, оны шығаратындар да азайғаны шындық. Ол тек Қазақстанда ғана емес, баяғы бауыр болып табылатын елдердің бәрінің бас ауруы. Тәуелсіздігі қаз-қаз тұрып, елі әлі ашты-тоқты мемлекеттегі оқырман қолындағы тиын-тебенін алдымен азық алуға жұмсайтыны заңды. Оларға өкпелеуге де болмайтын еді түсінгенге. «Ақырын бер!» деп отыратын аталарымыз айтқандай, ақыры жаман емес, ел еңсесін жиғалы кітапты іздеп оқитындар табылып жатыр. Қаламақысы аз деп жазбайтындар болмаса, шын таланттар, жазбаса жүре алмайтындар кітаптарын шамасы жеткенше шығарып, оқырмандарына ұсынуда. Таралымы аз болып қалың қазақтың қолына тимей жатқаны мен оқуға тұратыны, тұрмайтыны жайында әңгіме басқа...
Бүгінде жастарға да «Кітап оқымайды!», – деп ренжімейік. Олар үшін кітапты да, газет-журналды да интернет ауыстырып бара жатқанына да өкпелемейік. Жастар қолына кітап тисе оқиды, тек талғап оқиды. Интернет арқылы қазақ әдебиеті мен әлем әдебиетін оқып отыратынын әр отбасы өз баласынан байқап жүрміз. Дүкеңнің тәуелсіздіктен бергі жазған шығармаларын интернеттен оқып, «Меломан» сауда жүйесінің дүкендерінде орыс тілінде де, қазақ тілінде де көп тұрғызбай алып кетіп жүрген осы бүгінгі заманның жас оқырмандары. «Когда я умирал» және «Терезенің жарығы» атты әңгімелер жинағын орысша «Самый читаемый писатель», қазақша «Оқырманы қисапсыз жазушы» сериясымен он мың тиражбен шығарғанда да қаны жерге тамбаған.
«Біздің елімізде жазушы Дүкенбай Досжанды білмейтіндер кемде-кем десек қателеспейміз. Тырнақалды әңгімесін он бес жасында жариялаған, содан бері өз оқырмандарына жүздің үстінде әңгіме, жиырмадан астам хикаят, оннан астам роман ұсынған Дүкең қазақ әдебиетінің көсегесін көгертіп жүрген қабырғалы қаламгерлердің бірі еді. Әлі де беретіні мол еді. Әттең, сұм ажал арамыздан ертерек алып кетті. Мемлекеттік сыйлықтың және М.Әуезов атындағы ұлттық сыйлықтың иегері, есімі АҚШ-тың «Әдебиет және өнер адамдары» энциклопедиясына, Ұлттық және Абай энциклопедияларына енгеноның кітаптары әлемнің 20-дан астам тіліне аударылып, 7,7 млн. таралыммен басылған.Ол біздің еліміздегі оқырманы ең көп жазушы еді.
Қалың оқырман оның әр кітабын асыға күтетін, әріптестері де осыған дейін кітаптан кітапқа көшіп, халықтың көңілінен шығып жатқан көл-көсір дүниені төгіп-төгіп тастаған Дүкең енді не берер екен дегендей, әр қадамын жіті қадағалап, шығармашылық табыстарына ортақтасып отыратын. Белгілі қаламгер Герольд Бельгер: «Д.Досжан тақырыбы бейне домбыраның қос ішегі секілді: бірі – қоңыр үнді көне тарихи оқиғалар тізбегі; келесісі – ащы шындығымен құлаққа қытымыр, шыңылтыр естілетін қазіргі өмірдің өз үні», – деп оның парасат-пайымына, азаматтық ұстанымына тәнті екенін білдірсе, қазіргі қазақ әдебиетінің көшін бастап келе жатқан заңғар жазушы Әбіш Кекілбаев: «…жазушының суретшілігі басым, сөздің ішіне түсіп жазатын қазбагер жазушы», – деп оның тереңдігі мен шеберлігін дәріптейді, – дейді жазушы, журналист Жарасбай Сүлейменов Дүкең өмірден өткен соң «Түркістан» (2014 ж. 9 ақпан) газетінде жазған «АЛМАС СЕЗІМ. Дүкенбай Досжан шығармасындағы махаббат пен ғадауат» деген мақаласында.
Замандас қаламгерлері «Қазақ прозасының деңгейін озық өреге, әлемдік тұғырға көтерген нағыз кәсіби жазушы болды», – деп баға берген Дүкең армансыз жазды ма? Оның айтпағаны, қаламына ілінбеген ой-арманы бар ма еді? – деп кейде менен халқы жары әрі рухани серігі ретінде сұрайды.
Дүкеңді қазақ әдебиетіндегі өнімді жазатын жазушы, – деп достары көтермелесе, енді бір дарынсыздар «аз жазса да, саз жазу керек» деп сыртынан тиісіп те жүретін. Жоғарыдағы оқырмандары берген бағасына қарасаңыз «Досжан көп жазыпты ол көпірме», – деп ешкім айта алмайды.
Дүкенбайдың «Жусан мен гүлдер» жинағы 24000 таралыммен 24 жасында (1966 ж.) «Жазушы» баспасынан шыққан!
Кітаптың алғашқы бетіндегі «Қымбатты оқушы! Осы кітаптан алған әсерің жайлы пікіріңді жібер. Алматы қаласы, Коммунист проспекті, 105 үй, «Жазушы» баспасы» деген ескертпені оқыған әр оқырманның пікірімен баспаны хат басып қалған. Ол хаттар өз ұлтының тарихи туралы білуге сусап жүрген Ұлы мәртебелі оқырмандардан келген болатын.
Жиырмаға жаңа жеткенде «Отырар» повесін жазды. Оны сол кездегі ең таралымы жоғары, кез келген мақаланы баса бермейтін – «Лениншіл жас» газеті апта бойы үзбей басып, оқырмандардың ризашылығына бөленді. Жас талапкерді ұлты таныды!
Досжановты ұлтының тарихи прозасының негізін салу бақытына ие еткен оның бойындағы жан таптырмай, ой түссе болды тұлпардай тықыршытып, жазбасына қоймайтын ерен таланты еді.
Көп сөйлемейтін, томаға-тұйық бозбаланың керемет ізденгіштік, құйма құлақтық, мықты зерде, төзімділік сияқты өз тұрғыластарынан өзгешелігі болатын. Сабақтан босай сала орталық кітапханаға жүгіріп, түстігіне сұйық сорпа ішіп алып, кітап теңізіне сүңги кететін. Өзінің әзілдеп айтатыны бар, «мен кітапханаға қонып, мұрағаттарға түнеп тарих қопарып жүргенде бірге оқитын әдемі қыздардың бәрін еті тірі, өнерлі жігіттер алып кетіпті», – деп.
Қаратаудың қойнауындағы ауылында қатарластарымен бірге штанга көтергені болмаса, спортпен де айналыспаған. Алпысыншы жылғы жастардың кумирі болған Радж Капур түскен ғажайып үнді киноларын да тамашаламаған. Тіпті, сол заманның кереметі опера және балет театрына да бармаған. Би кештерінде табан тоздыру түгілі, жастардың ойын-сауық кештері дегеннен уақытымды алады деп аулақ жүрген. Шахматты мектепте жақсы білген, аудандық, облыс көлемінде жарыстарға қатысып жүргенімен студент болған соң оны да тастап кеткен.
Күллі қызықтан безіндіріп, мұрағаттан мұрағат жағалатып, тарих оны өз тереңіне тарта берген...тарта берген.
Сол жиырма мен отыздың арасында ұлтының тарихын тірілтіп, өзге өркениетті елдер секілді – қазақ ұлы өзендердің бойына Отырар, Сығанақ, Жент, Сұяб, Баласағын, Ортасағын, Бассағын, Қимақ, Бұзоқ секілді бекініс, қала салған деп мақалалар жазды. Өркениетті жапон, қытай, ағылшын секілді қазақтың да өзге ұлттарға ұқсамайтын салт-дәстүрін ұлықтап Шабандоз, Көкпар, Қымыз, Бастаңғы, Екі дүние есігі, Күміс керуен атты көркем әңгіме, хикаяттар тудырды.
Сол бастағаннан жарты ғасырдан астам өмірін іздену менжазуға жұмсады. Қатарластарымен карта да ойнамаған. Кейде бір қатты шаршағанда болмаса кино да қарамайтын. Шақырған қонақтыққа да бара бермейтін. Тіпті отбасында артық сөйлеп, әзіл де айтпайтын Дүкең бар саналы ғұмырын қазақ әдебиетіне арнады. Елге шығып, ауылдағы шешендер мен шежірешілерді, тарихты терең білетін қарияларды тыңдап қайтатын. Ойына алғанды терең зерттеп жазып, көп оқып, тіл шеберлігін жетілдіріп отыратын. Екеуміздің илегеніміз бір терінің пұшпағы болған соң, кейде жұмыста бір нәрсені бастай алмай отырсам, кеңес сұрайтынмын. Сонда ол маған керек деген автордың аты жөні, кітаптың аты түгілі сол кітаптың қай жерінде маған керек нәрсе барын шамалап айтып беретін. Оның зердесіне, оқығанын тоқып алатын санасына мен таңғалатынмын.
Дүкенбай Досжанов өткен ғасырдағы алпысыншы жылдардың басында Кеңестер одағының лидері Хрущевтің пәрменімен Қазақстанды «Батыс Қазақстан өлкесі», «Орталық Қазақстан өлкесі», «Оңтүстік Қазақстан өлкесі» деп Ресей федерациясының құрамдас бөлшегі етіп жіберуді көздеген қиын кезеңде досы Сұлтан Оразалин екеуі Алматыда жасырын листовка – үнқағаз таратып, үндеместер соңына түсіп, ұстап алған. Сұр үйге апарып, жауапқа алады. Жігіттердің жігерін жасытатындай, енді қайтып ұлтына жоқшы болмайтындай әрекеттер жасайды. Сонда да жасымай, тарихты әрі қарай қаза берді, қаза берді. Естігенін, жәдігерлерден жиғанын тереңдетіп жаза берді, жаза берді...
1986 жылғы Желтоқсан көтерілісі жайлы «Алаң» жарыққа шыққанда – қазақтың ұлын ұрып, қызын сүйреп жұлдызын жоғарылатқан милиция майоры: «Кітабыңа кейіпкер етіпсің, бала-шағаңмен қырып кетем!» – деп телефон террорын жасағанда да ешкімге шағынбай, қорықпай, төзіп жүріп шығармаларын жалғастыра берді.
Кеңестер одағы ыдырамай тұрғанда, тәуелсіздіктен көп бұрын, 60 жыл бойына жабық болып келген Ұлттық қауіпсіздік комитетінің мұрағатына сол кездегі Жазушылар одағының басшысы Олжас Сүлейменовтің көмегімен алғаш еніп, Алаш арыстарының тергеу, хаттама құжаттарын көтеріп «Абақтыны» жазды. Дүкеңе дейін де, одан кейін де ҰҚК мұрағатына енген кісілер болған. Соның ішінде Әуезовтің, Аймауытовтың тергеу хаттамасын, үндеместерге жазған түсініктемесін, үштік үкімін алғаш жарыққа шығарып, ұлтына ұсынған Дүкенбай Досжан болды!
Ұлтқа қызмет деп осыларды айтармыз бәлкім. Қазаққа болсын деген адалдық осы шығар!
Қайтсем халқымның тарихын келер ұрпаққа жеткізем, қайтсем бүгінгіден де тереңдеу зерттеп, анықтау жазам, қайтсем бүгінгіден де алыстау ойлап, көргенімді көркем бояуымен жеткізем деп көзінің майын қалам мен қағазға сарқып, мұрағаттар мен кітапханаларды ақтарып, жанын қаламның ұшына түйіп, өз жазғанына өзі разы болмай, «мен айтпасам кім айтады» деп ғұмыр кешіп жүріп өмірден өтсе де Дүкенбайды армансыз жазды деп айтпас едім. Оның арманы орындалғандарынан көп болатын. Қатты шаршап тұрғанын не ауырып тұрғанын байқап, «Дүке, бір айдай дем алсаңызшы. Тағы бірнәрсені бастағансыз ба?», – деп жанашырлық танытсам: «Маған 80 жасқа келуге кім кепілдік береді. Сондықтан үлгеріп қалуым керек. Әлі қанша атқаратын ісім бар. Ұлттың тарихы енді ғана ақтарыла, енді ғана жазыла бастады. Мыналарды мен жазбасам кім жазады?», – деп том-том болып үйіліп тұрған мұрағаттық пәпкілерді көрсететін.
Дүкеңнің шығармаларын иемденіп кететіндер де болатын. Соның бірі кезінде халық қызыға көрген Ардақ Әмірқұловтың «Отырардың күйреуі» киносы түгелдей Д.Досжанның шығармасы бойынша түсірілген. Бірақ та еш жерде автор ретінде аты-жөні аталмаған. Оны Дүкең білсе де уақыт өзі дәлелдейді деп жүре беретін. «Отырардың күйреуі» Дүкенбай Досжановтың еңбегі екенін ол өмірден өткенде халықтың бұқаралық ақпарат құралдары арқылы жоқтауында айтылды. Уақыт өзі дәлелдегені осы шығар..
Досжанұлы Дүкенбай ХХI ғасыр нарық заманының кейіпкерлерін сомдап жүрген бірден-бір қаламгер еді. 2002 жылы Астанаға көшіп келуіне байланысты жазушының екінші тынысы ашылды.
Сол жылдары жазған «Дала гладиаторлары» мен Тәуелсіздігіміздің тарихын көркем кестелеген «Ақ Орда» («Елорда» баспасы, 2005 жыл) романын оқырмандар жылы қабылдады. «Астананың бас архитекторы» деректі хикаяты «Роман-газета» (2007 жыл) басылымына шығып, орыс тілді оқырманның игілігіне айналды.
«Алматы ақшамы» газетінің тілшісі: «Қазіргі көзі тірі прозашыларды сапқа тізсе – өзіңізді қай орынға лайықпын дер едіңіз», – деп жазушыны сөзге тартты. Дүкенбай Досжан: «Жалықпай іздену, дүниені суретпен көру, жаңаша ой айту жағынан алдыма Кекілбаевты, Мағауинді ғана саламын, өзімді үшінші орынға қояр едім», – деп жауап берді («Алматы ақшамы», №46, 2005 жыл, 21 сәуір). Жазушының осы сөзінің шындық екенін оның шағармаларын сүйіп оқитын Ұлы мәртебелі оқырманы жақсы біледі.
Дүкенбай Досжанның лексикасы мен қара сөзіндегі адам феноменін қарастырған кандидаттық диссертациялар қорғалды. Сәуле Сейденованың «Судьба писателя» (2008), Алпысбай Мұсаевтің «Д.Досжан шығармаларының көркемдік көкжиегі» (2011) деген монографиялары жарық көрді. Хамза Көктәндінің жазушы туралы «Ой гладиаторы» (2005) кітабы шықты.
Сәуле ДОСЖАНОВА.
« Желтоксан 2024 » | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Дс | Сс | Ср | Бс | Жм | Сб | Жс |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |